Planujesz dziecko? Przygotuj swoje ciało na ciążę

Planujesz dziecko? Przygotuj swoje ciało na ciążę
Ciąża to jeden z najbardziej niesamowitych okresów w życiu kobiety. Niektóre z nas dostają skrzydeł i mogą przenosić góry, inne – zmuszone są do niemalże ciągłego spania czy wycieczek do toalety. Niezależnie jednak jakim typem jesteśmy warto przygotować swoje ciało do tych 9 wspaniałych miesięcy, a także do późniejszego czasu laktacji.

Jak łatwo się domyślić ciąża to olbrzymie obciążenie dla organizmu. Każdy wie, że trzeba wtedy o siebie dbać, zdrowo się odżywiać, nie stresować itd. Warto jednak wprowadzić kilka żywieniowych zmian jeszcze przed poczęciem.

  1. Pamiętaj o kwasie foliowym. Warto go przyjmować nawet na pół roku przed planowaną ciążą. Trzy miesiące to jednak absolutne minimum. W przypadku kwasu foliowego nie wystarczy jeść zielonych warzyw, popijając sokiem pomarańczowym (oba produkty są bogate w foliany). Aby zapewnić odpowiednie jego stężenie konieczne są tabletki.
  2. Żelazo – badania pokazują, że większość kobiet w ciąży ma zbyt niskie stężenie żelaza we krwi. Zadbajmy o to wcześniej – jedzmy więcej zielonych, liściastych warzyw, kiełek zbóż i innych roślin, a także pamiętajmy o mięsie. Mięso powinno być chude i zawsze podane z dużą ilością surówki. Płatki zbożowe pełnoziarniste i chleb razowy także mogą być dobrym źródłem tego składnika. Zadbajmy jednak, aby pojawiły się w otoczeniu produktu bogatego w witaminę C, która wspomoże jego wchłanianie.
  3. Wapń – mówi się, że jedno dziecko = jeden ząb. Wcale tak nie musi być. Wystarczy, że będziesz spożywać odpowiednią ilość wapnia przed ciążą, a także w czasie jej trwania. Odpowiednia ilość = 3-4 porcje chudego nabiału dziennie. Możesz wykorzystać odtłuszczone mleko jako dodatek do musli, jogurty jako baza do dressingu, a także maślanki, kefiry i twarożki.
  4. Cynk – bardzo często w ciąży włosy poprawiają swój wygląd. Niestety w czasie karmienia piersią to się radykalnie zmienia. Cynk obecny m.in. w chudym mięsie, cebuli, czosnku wpływa m.in. na wygląd włosów i paznokci. Staraj się więc dodawać te produkty do swojej diety – zwłaszcza, że z cebulą i czosnkiem będziesz musiała się pożegnać podczas pierwszych tygodni laktacji.
  5. Witaminy rozpuszczalne w tłuszczach to m.in. witamina A, D, E. Są to witaminy młodości, ale także witalności i płodności. Warto więc zadbać, aby ich nie zabrakło podczas starań o potomka. Witaminy te znajdziesz m.in. w orzechach, nasionach, olejach roślinnych, a także w maśle i wzbogacanych margarynach kanapkowych. Witamina D natomiast jest syntetyzowana w skórze pod wpływem promieni słonecznych. Nie oznacza to jednak, że możesz przesiadywać na pełnym słońcu cały dzień. Wystarczy godzina z odkrytymi przedramionami.

W czasie przedciążowym warto także zwrócić uwagę na swoją masę ciała. W ciąży oczywistym jest, że przytyjesz. Warto wyjść od prawidłowej wagi – wówczas będzie Ci łatwiej przytyć zdrowo i regulaminowo J

Ewa Ceborska-Scheiterbauer – Poradnia Dietetyczna Food&Diet

 

 

 

 

 

Skomponuj swoje musli na www.mojemusli.pl Jaki będzie Twój muslimix w niesamowitej tubie? mojemusli.pl – smacznie, zdrowo i według własnych upodobań!

 

SKOMPONUJ MUSLI TERAZ >>

Dodaj komentarz