Dieta a odporność

Dieta a odporność
Nieuchronnie zbliża się okres powszechnego kaszlu i kataru, a więc jesień. Dni są coraz chłodniejsze, słońce nie świeci tak mocno jak latem, częściej pada deszcz. Jesień nie musi się jednak wiązać z nieuniknionym przeziębieniem. Poprzez odpowiednią modyfikację naszej diety, a także wprowadzenie regularnej aktywności fizycznej możemy się przed tym uchronić. Jak to zrobić?

Aby wzmocnić odporność na jesień warto zwrócić szczególną uwagę na zawartość w naszej diecie m.in. następujących składników odżywczych i produktów:
– antyoksydantów, a więc: witaminy A, E, C, beta-karotenu, cynku i selenu
– kwasów tłuszczowych omega-3
– czosnku i cebuli
– prawdziwego pszczelego miodu

Antyoksydanty

Są to związki zwalczające w naszym organizmie wolne rodniki, które bez interwencji antyoksydantów mogą doprowadzić m.in. do obniżenia odporności, ale też licznych poważnych chorób jak np. nowotwory.

– witamina A – wpływa na poprawę odporności poprzez zwalczanie wolnych rodników, a także odgrywa szczególną rolę w obronie przed wirusami. Źródła w żywności: tran, żółtka jaj i masło.

– witamina E – jeden z silniejszych antyoksydantów walczących z wolnymi rodnikami. Źródła w żywności: oleje roślinne, orzechy i pełnoziarniste produkty zbożowe.

– witamina C – witamina, która również należy do antyoksydantów. Wpływa na odporność poprzez udział w produkcji komórek odpornościowych. Powszechnie stosowana w czasie, jak i w ramach profilaktyki, przeziębienia. Duże dawki tej witaminy powodują łagodniejszy i krótszy przebieg infekcji. Źródła w żywności: owoce dzikiej róży, papryka, kiwi, owoce cytrusowe, a także czerwona papryka, natka pietruszki.

– beta-karoten – prowitamina witaminy A, czyli związek, z którego w wyniku przemian w wątrobie powstaje witamina A. Należy do antyoksydantów, a więc zwalcza wolne rodniki. Źródła w żywności: żółte i pomarańczowe owoce i warzywa, ciemnozielone liściaste warzywa.

– cynk – składnik mineralny, który kształtuje odporność poprzez wpływ na elementy układu odpornościowego oraz produkcję komórek odpornościowych. Źródła w żywności: chude mięso i mleko i jego przetwory, ryby, pełnoziarniste produkty zbożowe np. płatki owsiane.

– selen – silny antyoksydant. Źródła w żywności: ryby, kiełki, pełnoziarniste produkty zbożowe np. pełnoziarniste muesli.

Kwasy tłuszczowe omega-3

Działają przeciwzapalnie, a także regulują układ odpornościowy. Produkty bogate w omega 3 warto spożywać codziennie – szczególnie na jesieni i na wiosnę.

Źródła w żywności: tłuste ryby morskie, olej rzepakowy, olej lniany, siemię lniane, orzechy.

Cebula, czosnek

Stosowanie cebuli i czosnku w celu zapobiegania lub leczenia przeziębień pochodzi ze starych domowych sposobów radzenia sobie z infekcją naszych babć. Nie jest to jednak bezzasadne. Uwalniane podczas krojenia cebuli związki działają bakteriobójczo, natomiast w czosnku obecne są składniki o właściwościach przeciwwirusowych.

Miód pszczeli

Liczne enzymy, a także składniki, które wytwarzane są przez pszczoły kształtują przeciwbakteryjne właściwości miodu. Trzeba jednak pamiętać, że wysoka temperatura niszczy te aktywne składniki, dlatego np. herbatę, do której chcemy dodać miód, trzeba wystudzić. Warto także zadbać, aby spożywać prawdziwy miód pszczeli, a nie jego podróbki.

Ponadto aby zapobiec jesiennym przeziębieniom warto dbać o prawidłową dietę i aktywność fizyczną przez cały rok.
Iwona Burakowska
Ewa Ceborska-Scheiterbauer – Poradnia Dietetyczna Food&Diet

 

 

 

 

 

www.mojemusli.pl – smacznie, zdrowo i według własnych upodobań! Sam skomponuj swoje musli. Jaki będzie to Twój muslimix w niesamowitej tubie?

SKOMPONUJ MUSLI TERAZ >>

Dodaj komentarz